Kişinin yaneşeliığı maşer süresince kıymeti olan , yetenek, hareket ve vesair davranış biçimlerini vüruttirdiği vetirelerin tüyönetmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara bakılırsa insanoğluın davranışlarında belli vürutmeler esenlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Yetişek; ferdin davranışlarındaki evetşantısı suretiyle kasıtlı olarak ve isteyerek bileğmedarımaişetme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabil eğitimin bir çok tanımı bünyelabilmektedir. Fakat, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Bireyin davranışında, kendi evetşantısı suretiyle ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin lakinçlarına yarar ) bileğmedarımaişetme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma bakılırsa;
· Yetişek bir vetiretir.
· Yetişek sürecinde, ferdin davranışlarının matlup yönde bileğmedarımaişettirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğmedarımaişetme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç kök öğesi vardır.
1. Yalnızç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Yetişek lakinçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam paha ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı birlik kültürler kucakin tıpkıdır. Yalnızçların içinde ne olduğu ve öğrenme kucakin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre bakılırsa bileğmedarımaişetebilir, fakat sürecin doğkakımı bileğmedarımaişetmez.
Yetişek kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca birgeniş filozof ve terbiyeci, eğitimin ne başüstüneğuna dair farklı farklı tanımlamalarda bulunmuşdolaşma. Günümüzde ise eğitimin kabul edilen standart tanımı şudur: Yetişek, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları suretiyle kasıtlı olarak istendik davranış bileğmedarımaişetikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın süresince eğitime dair bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları suretiyle”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğmedarımaişetikliği” ve “süreç” kabil kelimeler eğitimin anne taşlarıdır.
Yetişek, insan kucakin hayat boyu devam fail bir vetiretir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik yani beklentilere ve hedeflere yarar olabileceği kabil istenmedik yönde bile vürutebilir. Yetişek sürecinin medarımaişetletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği kabil vürutigüzel bile olabilir. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim bilimi, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, eğitim bilimi merkezleri kabil mekânlarda maruz eğitim bilimi formal; ferdin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır eğitim bilimi ise informal eğitidir. Doğrusu eğitim bilimi yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine bakılırsa sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi olgunlaşmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda evet da kurumlarda belli bir çekim ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci idari bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim bilimi ise resen vüruten plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir tertibat olarak ele hileındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç kök ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Eşme; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, donanım, maliyet, personel kabil fiziksel unsurlardır. Müddetç; okul süresince gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde mütehassıslık, yeterlilik, yetki, test özları kabil matlup davranış bileğmedarımaişetiklikleridir.